schoonesdakar
  • Nieuws
    Live blogActueelNieuwsbrief
  • Team
    SamenstellingTrucks
  • Media
    Video'sFoto's
  • Sponsoring
Youtube Facebook Twitter

Morocco Desert Challenge 2020

Ook dit jaar doen we mee aan de Morocco Desert Challenge. Vanwege het Coronavirus is de rally verplaatst naar het najaar en wel van 17 t/m 26 september 2020.  We starten weer aan de Atlantische kust bij Agadir en Plage Blanche en finishen in Saïda aan de Middellandse zee. Het zijn 8 etappes, zonder verbindingsroutes, door duinen, zoutmeren, Afrikaanse vlaktes en vooral ook woestijn.

Waarschijnlijk vertrekken we 17 september naar Agadir, met alle teamleden. We gaan uiteraard met de rallytruck (deze vertrekt al eerder). Daarnaast met de servicetruck en 2 service-/pers jeeps. Hieronder alvast een korte samenvatting van de etappes die ons te wachten staan:
HLB accountanteb personeelsdienstenRuttchenVerharen autoschadeNedschroefDen DriehoekVoets bedrijfskledingFH ServiceNijol OlieVos truckpartsJansen hydrauliekTransportbedrijf WB van der Donk & Zn B.V.Van der ValkTOP TruckTechvall BVAuto Service Heesch
VoicemailFoto'sVideo
vrijdag 18 januari 2013

Dag 13

Stage 13 Copiapó - La Serena Totaal 735km. Special 441km. en verbinding 294km.
In dit gebied is mist zeer veraderlijk. Maar ook het strand zal vandaag te zien zijn.



Korte update

Nog 1 te gaan.

Gelukkig zowel Aart als Egbert zijn binnen van een zware proef. Aart 30e en Egbert 27e. Mooi gedaan.

Verslag

Misschien wel de leukste special…

Problemen?
Het is 12.30u, we zijn met de servicetruck 100km van het bivak vandaan op weg naar het laatste bivak als de telefoon gaat. Aart: ‘Hebben jullie gisteren iets met de turbo van mijn truck gedaan? Ik heb te weinig turbodruk.’ ‘Nee,’ was het antwoord van Wim, ‘we hebben alleen iets gerepareerd aan de intercooler buis van de truck van Egbert.’ Aart is nog niet gestart, maar wij kunnen niet op tijd bij de start zijn om ze te helpen, dus vragen ze of we de servicetruck even aan de kant willen zetten tot de problemen zijn opgelost. In het ergste geval zijn we dan niet nog verder weg. De Jeep is nog wel in de buurt en die rijdt dan ook snel naar de start. Na een vlugge inspectie lijkt er niets aan de hand en Paul stelt de equipe gerust en zegt dat ze ‘gewoon lekker moeten gaan rijden’. Na iets meer dan een uur krijgt de servicetruck ook het sein verder te kunnen naar het volgende bivak

Toch iets mis..
De dag is bijna voorbij als de truck van Aart als eerste binnen rolt. Er was blijkbaar toch echt iets mis, want hij kwam behoorlijk Pk’s te kort: ‘ik kwam op een gegeven moment een duin gewoon niet op. Vier keer aanhalen, maar het lukte niet. Toen moesten we een andere weg zoeken en dat kost je zo een kwartier tot twintig minuten!’ Na wat onderzoek komen de monteurs er achter dat de buis tussen intercooler en inlaatspruitstuk is gescheurd. Daar lekt dan lucht en dat kost vermogen. Het is snel gemaakt en dan volgt het dagelijkse onderhoud. Ook is er een velg kapot die wordt vervangen. Altijd een flinke klus; met de hand een band van de velg halen en er weer op leggen. Er is verder niets kapot, dus dat valt weer mee.

562
Even na Aart komt ook Egbert binnen. Eerst wat mopperen over de file om hier te komen, maar als ik vraag hoe de special was, verschijnt een glimlach op het gezicht van Egbert. ‘Het was een mooie dag. Misschien wel de mooiste van deze Dakar! We hebben weer alles gehad. Stenen, zand, gravel, duinen, snel, heel langzaam, echt alles zat er in!

Morgen
Morgen nog een flinke verbinding van >400km en een korte special van 122km. Dan zit het er op! Niet te vroeg juichen, maar voor beide trucks komt de eindstreep erg dichtbij…
Terug naar het overzicht
© 2021 Schoones Dakar
| Weerdenburg Web Works |