schoonesdakar
  • Nieuws
    Live blogActueelNieuwsbrief
  • Team
    SamenstellingTrucks
  • Media
    Video'sFoto's
  • Sponsoring
Youtube Facebook Twitter

Morocco Desert Challenge 2020

Ook dit jaar doen we mee aan de Morocco Desert Challenge. Vanwege het Coronavirus is de rally verplaatst naar het najaar en wel van 17 t/m 26 september 2020.  We starten weer aan de Atlantische kust bij Agadir en Plage Blanche en finishen in Saïda aan de Middellandse zee. Het zijn 8 etappes, zonder verbindingsroutes, door duinen, zoutmeren, Afrikaanse vlaktes en vooral ook woestijn.

Waarschijnlijk vertrekken we 17 september naar Agadir, met alle teamleden. We gaan uiteraard met de rallytruck (deze vertrekt al eerder). Daarnaast met de servicetruck en 2 service-/pers jeeps. Hieronder alvast een korte samenvatting van de etappes die ons te wachten staan:
NedschroefVoets bedrijfskledingVerharen autoschadeHLB accountantVan der ValkTOP Truckeb personeelsdienstenNijol OlieDen DriehoekTechvall BVJansen hydrauliekFH ServiceVos truckpartsTransportbedrijf WB van der Donk & Zn B.V.RuttchenAuto Service Heesch
VoicemailFoto'sVideo
donderdag 10 januari 2013

Dag 6

Stage 6 Arica - Calama Totaal 768km. te gaan Stage 455km. en verbinding 313km.
De eerste dag in Chili waar ze door de Atacama woestijn gaan. 2/3 van de special is zand en duinen maar er zal ook fesh fesh zijn. 

Korte update

Zeer zware etappe

 Rond 4.18uur het verlossende telefoontje ze zijn binnen!!!!!  Gelukkig maar. Op de proef is heel veel gebeurd, vele trucks/auto's gecrasht. We hebben zoveel geholpen waar we konden. Maar zijn blij dat we met twee trucks de finish bereikt hebben.

Verslag

Higher, faster, stronger

Met deze woorden duidde de organisatie de etappen van vandaag aan.
De dag startte met een verbinding (wat ze hier Liaison noemen) van 291km. Vervolgens een special van 455km, dan weer een liaison van 22km. Een totale afstand van 768km(!) dus. Het totaal aantal gereden kilometers daar mee op 2927km. Naast de kilometers is het hoogteverschil ook enorm.  Het laagste punt zit op 40omtr en het hoogste punt op maar liefst 3200mtr!
Het eerste deel van de dag was behoorlijk saai. Bijna 300km over asfalt waar ook de honderden assistentievoertuigen rijden en natuurlijk locals. Vervolgens start de brute special.
‘We hadden in het begin echt onmogelijke duinen’, brand Carlo los, ‘verder zat alles er weer in.’
Gertjan: ‘we hebben veel gecrashte auto’s en trucks gezien. Vooral toen we de truck van Marcel schoo zagen… dat hakte er wel even in. Zijn navigator Michel, was vorig jaar onze navigator. Gelukkig waren ze ongedeerd.’

Enrico: ‘we hebben de truck van Edwin van Ginkel ook nog recht getrokken. Hij lag ook op zijn kant. Kostte bijna een uur, maar ook dat is Dakar.’ Egbert valt bij; ‘wij hebben ook nog vest gestaan. Aart trok ons los, maar het sleepoog brak af… Oja, het Hino team, een japans team klapte ook nog vol op de truck van Aart. Gelukkig valt de schade mee…’

‘Op een gegeven moment, bijna aan het einde zagen we een gecrashte auto. Het was echt net gebeurd’, vertelt Aart, ‘een van die mannen zat er nog in en de auto lekte benzine. Ik heb hem er uitgehaald maar schrok me rot toen ik zijn benen vastpakte. Hij bleek 2 protheses te hebben! We hebben de auto nog even rechtgezet en zijn toen weer verder gegaan.’


Serviceteam
Ook voor de service was het een zware dag. De weinige slaap, vervolgens 629km rijden door veelal bergachtig gebied. We hebben er ruim 9uur over gedaan… vervolgens snel een plek zoeken op het bivak en alles opbouwen. Daarna probeer je wat rust te pakken en te eten zodat je vol aan de bak kunt als de heren binnen komen… Door de dag heen druppelen de geruchten binnen van uitgevallen deelnemers. De spanning neemt toe. Een opluchting dan wanneer beide trucks  gefinisht zijn!

Morgen weer een lange dag ruim 750km. Ook gaan we de grens over naar Argentinië…
Terug naar het overzicht
© 2021 Schoones Dakar
| Weerdenburg Web Works |